Kunnen we al weer op pad?

 
Nederland

Op Nederlandse campings gaat het sanitair vanaf 15 juni weer open.

Duitsland
Sinds 15 juni geeft de Nederlandse overheid in zijn reisadvies voor Duitsland code geel, d.w.z reizen kan, maar let op.
Zie ook het ANWB-overzicht met coronamaatregelen in Duitsland.
NB: de twee nieuwe uitbraken die recent in het nieuws waren (in Gütersloh en Göttingen) liggen hemelsbreed zo'n 150 respectievelijk 200 km van de route.

Oostenrijk
Sinds 16 juni geeft de Nederlandse overheid in zijn reisadvies voor Oostenrijk code geel, d.w.z reizen kan, maar let op.
Zie ook het ANWB-overzicht met coronamaatregelen in Oostenrijk.

Italië
Sinds 15 juni geeft de Nederlandse overheid in zijn reisadvies voor Italië code geel, d.w.z reizen kan, maar let op. Er is een medische verklaring nodig om het land in te komen.
Zie ook het ANWB-overzicht met coronamaatregelen in Italië.

Reisverzekering
Bij reizen naar een gebied met een oranje of rood reisadvies is het niet zeker of je dekking hebt op de reisverzekering. Neem hiervoor contact op met je reisverzekeraar.

Accommodaties
Het is denkbaar dat sommige accommodaties dicht blijven, bijvoorbeeld bed & breakfasts die vooral uit liefhebberij worden bedreven.
In elk geval blijft de minicamping + B&B Belfiore in Montagnana (deel 2, pag. 54-55) het hele jaar dicht. Ook minicamping + agriturismo La Rochetta in Sant'Egidio (deel 2, pag. 20 en 54) blijft voorlopig nog dicht. Dat is jammer omdat ook de camping in Ferrara gesloten is (waarschijnlijk voorgoed).

Veel hotels en bed & breakfasts vechten nu voor hun voortbestaan. Help ze door direct bij hen te boeken in plaats van bij booking.com, die hoge provisies vraagt van de hoteleignaar. Gebruik eventueel booking.com om de recensies te lezen en een keus te maken en zoek dan via Google Maps de website van de accommodatie van je keuze. In veel gevallen kun je direct op de site van de accommodatie boeken.
Bij een aantal populaire toeristenplaatsen die de route aandoet, bijvoorbeeld Heidelberg, Augsburg en Garmisch-Partenkirchen, maar ook veel kleine plaatsjes langs de Rijn, staat in de gids als eerste de website van de lokale VVV vermeld. Ook daar kun je zoeken en boeken.

Terugreis per trein
Let op: in verband met de coronacrisis rijdt de nachtrein Innsbruck – München – Amsterdam momenteel niet. Per trein terugreizen vanuit Italië wordt daardoor wel een hele onderneming. Volgens de site van de Deutsche Bahn is het met 4x overstappen nog wel mogelijk overdag van Garmisch-Partenkirchen naar Amsterdam te reizen. In hun reisadvies wordt echter geen rekening gehouden dat je momenteel geen fietskaartje kunt kopen voor een reis binnen Nederland.

Terugreis met de auto
Sommige fietsers laten in verband met de corona door vrienden of familie per auto ophalen. Houd er rekening mee dat in Italië lading, dus ook een fiets, niet opzij van de auto mag uitsteken. Naar achter uitstekende lading moet voorzien zijn van een reflecterend waarschuwingsbord van 50 x 50 cm met diagonale rode en witte strepen. 's Nachts is bovendien een rood licht nodig.

Naar Garmisch fietsen en langs een andere route terug
Ik merk dat momenteel relatief veel fietsers alleen deel 1 bestellen. Misschien is het een leuk idee om vanuit Garmisch-Partenkirchen, het eindpunt van deel 1, langs een andere route terug te fietsen. De meest voor de hand liggende mogelijkheden staan hieronder. Zie ook het overzichtskaartje.

  • Bodensee – Königssee Radweg, dan Reitsma's Route naar Rome (3e druk uit 2011).
    Voordeel: je hoeft maar 2 boekjes extra aan te schaffen (€ 15,90 + € 22,95 = 38,85).
    Nadeel: Van Nierstein tot Amsterdam (555 km) valt de route samen met de heenweg).

  • Bodensee – Königssee Radweg, dan Rhein Radweg (alle vier delen).
    Voordeel: alleen het traject Bingen – Remagen (111 km) is gelijk aan de heenweg.
    Nadeel: je hebt 5 extra boekjes nodig (5x € 15,90 = 79,50)

  • Tussenoplossing:
    Bodensee – Königssee Radweg, Reitsma's Route uit 2011, van Nierstein tot Mainz (20 km) fietswegwijzers volgen, dan alleen deel 3 en 4 van de Rhein Radweg.
    In dat geval 4 extra boekjes nodig (3x € 15,90 + € 22,95 = 70,65).

  • Een iets korter rondje:
    Heen via Reitsma's Route (nieuwste druk) tot je bij Dillingen an der Donau de Donau bereikt, die stroomafwaarts volgen via de Donau Radweg tot Kelheim (ca. 140 km), dan terug via de Limesroute (deel 1).
    Voordelen: je hebt maar één extra boekje nodig en alleen de 111 km tussen Bingen en Remagen vallen samen met de heenweg. Als je terug de zwaardere variant door de Taunus neemt fiets je alleen tussen Koblenz en Remagen (50 km) dezelfde route.
    Nadeel: je komt niet helemaal tot aan de voet van de Alpen.

De Bikeline-gidsen Bodensee – Königssee Radweg, Rhein Radweg (1 t/m 4) en Donau Radweg 1 zijn verkrijgbaar bij de Fietsvakantiewinkel of bij de onafhankelijke reisboekhandels: De Noorderzon in Arnhem, De Wandelwinkel in Deventer, De Zwerver in Groningen of Alta Via in Antwerpen. Reitsma's Route uit 2011 is op deze site te bestellen (gebruik het veld Opmerkingen om aan te geven dat je de oude druk wilt), maar is ook verkrijgbaar bij de Fietsvakantiewinkel (geef dan wel nadrukkelijk aan dat je de oude druk wilt hebben).

In de Bikeline-gidsen staat vermeld waar je de GPS-track voor de betreffende gids kunt downloaden; de track voor de Limesroute kun je downloaden op de site van Europafietsers. De GPS-track en de aanvullingen voor de oude druk van Reitsma's Route zijn nog beschikbaar op deze site.

overzicht fietsroute terug vanuit garmisch-partenkirchen