Tips bij warm weer

 

  • smeltend ijsjePas je dagindeling aan bij de temperatuur, vooral als de route heuvelachtig is. Klimmen op het heetst van de dag vergt veel van je lichaam. Vertrek vroeg en stop tegen de middag bij camping of hotel, zodat je net als de lokale bevolking een siësta kunt houden. Denk er echter om dat ook campings, winkels en hotels in Zuid-Europa tijdens de siësta (gewoonlijk 13-15 of 13-16 u.) meestal gesloten zijn.
  • Drink regelmatig en voldoende!
  • Drinkwater blijft langer koel wanneer je een natte sok of lap om je bidon doet. Het verdampende water onttrekt dan warmte aan de bidon. Met weefsels zoals polyester zal de truc niet werken, omdat dat bijna geen water opneemt. Katoen is in dit opzicht het best.
  • Vruchtensap bederft vrij snel in je bidon. Wil je onderweg vruchtensap drinken dan is een pak met schroefdop een betere oplossing. Of koop kleinverpakkingen die je in één keer opdrinkt. IJsthee, thee met perziksap of met citroensap blijft wel goed in je bidon. Isotone dorstlessers zoals Extran of Isostar daarentegen kunnen ook bederven. Is de binnenkant van je bidon schimmelig geworden dan kun je hem weer fris krijgen met bruistabletten die normaal worden gebruikt voor het reinigen van een kunstgebit. Natuurlijk wel naspoelen met water als je op die manier je bidon schoongemaakt hebt!
  • Door het transpireren verlies je veel waardevolle mineralen, waardoor het prestatievermogen minder wordt. In Duitsland en Oostenrijk kun je in de apotheek magnesiumpreparaten kopen, die je als pil kunt innemen of als poeder met citroensmaak door je drinkwater kunt doen. In Italië noemt men deze preparaten ’sali integrali’ en gaat het meestal om magnesium plus kalium (magnesio e potasio). Zelfs in kleine plaatsen is meestal wel een apotheek (farmacia) waar je deze preparaten kunt kopen. Gebruik niet meer dan de aanbevolen dosis.
  • Bescherm je huid door zonnebrandcrème of (luchtige) kleding tegen de zon. Vergeet daarbij hoofd en nek niet.