Gevolgen noodweer voor de route in het Rijnland


Laatste update: 26 juli, 18 uur
De meeste problemen lijken voorbij. Klik hier voor de GPS-track van een omleidingsroute die onderstaande problemen omzeilt.
Ben je avontuurlijk aangelegd, dan kun je natuurlijk ook kijken of de route in het boekje al weer overal begaanbaar is. Laat me in dat geval even weten hoe het daarmee gesteld is, dan kan ik deze pagina weer actueel maken.
Avontuurlijk aangelegd of niet: een paar kilometer voorbij Remagen zijn nog wel alle bruggen over de Ahr onveilig of weggeslagen. Daar moet je voorlopig nog even met het veer naar de andere Rijnoever en daarna met het volgende veer weer terug naar de oever waar de route loopt.

In Limburg
Volgens de site van Vrienden van Voetveren zijn de veren over de Maas die in de route opgenomen zijn weer in de vaart. Tot Vlodrop (pag. 106) kunt je dus weer de route in het boekje volgen.

In Duitsland

  • Nederlandse grens – Düren (etappe 4)
    Het dorp Ophoven aan de Rur (pag. 107) is 16 juli geëvacueerd na het doorbreken van een dijk langs de Rur. Ook op andere plaatsen langs de Rur zijn overstromingen geweest. Of de hoofdroute, die vaak over een grindpad direct naast de Rur loopt, inmiddels weer begaanbaar is weet ik niet: het is makkelijk op internet berichten te vinden dat de Rurufer Radweg gesloten is omdat het onveilig is, maar die berichten zijn intussen misschien verouderd. Berichten dat de route weer veilig is komen bij Google helaas niet makkelijk boven drijven.
    Wie het zekere voor het onzekere wil nemen kan het beste de bovengenoemde omleidingsroute volgen, die grotendeels de asfaltroute volgt die in het boekje op pag. 162-165 beschreven wordt. Alleen tussen Vlodrop en Kempen (pag. 106) wijkt de omleidingsroute af van het boekje.

  • Route Düren – Remagen (etappe 5)
  • Op 21 juli meldde een fietser dat er voorbij Euskirchen op 21 juli nog stinkend water stond (wellicht rioolwater) onder het viaduct (pag. 112, km 14,0). Wil je dat niet meemaken, volg dan de al genoemde omleidingsroute, die dit punt vermijdt. Ik denk echter dat het water inmiddels wel weg zal zijn.
    Fiets je zonder GPS dan wordt dit de navigatietekst voor de heenweg op pag. 112:
    12,1 2e links.
    12,8 rechtsaf, fietspad links van voorrangsweg.
    13,3 Weidesheim.
    14,1 Voorrangsweg over.
    14,9 1e links
    15,2 1e rechts
    16,7 2e asfaltweg rechts (rechtdoor wordt de weg onverhard).
    17,0 1e links. Dit is km 16,9 in het boekje.
    De navigatietekst op pag. 112 voor de richting Nederland wordt:
    0,7 1e asfaltwerechts.
    1,0 1e links.
    2,5 2e asfaltweg links.
    2,8 Einde weg rechts.
    3,5 Voorrangsweg over.
    3,6 Weidesheim.
    4,8 Op kruising links. Dit is de tweede asfaltweg na het dorp.
    5,6 2e rechts. Dit is km 5,4 in het boekje.

  • Het smalle pad langs de beek, net voor je Flerzheim (pag. 113) binnenkomt, is beschadigd. Als je met GPS fietst leidt de track met de omleidingsroute je hier niet langs. Fiets je zonder GPS dan moet je misschien 100 m even lopen.
  • Een fietser meldde mij op 21 juli dat het fietspad langs de Rijn voor Remagen (pag. 115) weer fietsbaar is. Dit is al in de nieuwste versie van de track met de omleidingsroute aangepast.
  • Camping 2 in etappe 5 (in Remagen) ligt iets boven de Rijn en is niet ondergelopen geweest.

  • Remagen – Bingen (etappe 6 en 7)
  • Het fietspad langs de Rijn is grotendeels weer drooggvallen, maar een paar km na Remagen is niet alleen de fietsbrug over de Ahr verwoest, maar ook de brug in de hoofdweg B9 en de spoorbrug zijn onbruikbaar geworden. De afgelopen dagen leek het erop dat de brug in de Kölner Strasse in Sinzig spoedig weer beperkt gebruikt kon worden, maar nu (24 juli) blijkt dat toch niet het geval: zie dit bericht.
    Tot deze brug gebruikt kan worden is het het beste om na Remagen het veer naar de overkant te nemen en in Bad Hönningen het veer naar Bad Breisig, waarnn je weer op de route in het boekje zit. Volgens een fietser die dit stuk van de route gefietst heeft waren er 22 juli nog problemen door hoogwater of afsluitingen bij Urmitz en Wallersheim (pag. 117), maar die zijn inmiddels waarschijnlijk voorbij, omdat het waterpeil overal terug gaat naar normaal.
  • Voorbij Koblenz stond op 22 juli bij Rhens en Spay een omleiding voor fietsers aangegeven. Ook die is waarschijnlijk niet meer nodig.
  • Van de campings in etappe 6 zijn in elk geval de campings 1 (bij Bad Breisig, pag. 115) en 5 (bij St. Goar, pag. 119) bruikbaar, omdat ze in een zijdal liggen. Camping 2  (in Koblenz) laat op zijn site weten dat ze hopen 4 augustus weer open te gaan. De overige campings melden niets over het hoogwater.
  • Van de campings in etappe 7 laat camping 1 (in St. Goar-An der Lorely) weten dat ze open zijn, terwijl camping 5 (Heidenfahrt) meldt weer open te zijn. Camping 6 (Mainz) zegt daar nu (24 juli) niets meer over hoogwater op zijn site, dus ga ik er vanuit dat ook hier de problemen daar voorbij zijn. Deze twee campings liggen eigenlijk buiten de route, maar zijn een uitkomst voor wie een camping zoekt op het lange stuk route tussen Bingen in etappe 7 en Hemsbach in etappe 8. De overige campings melden niets of hebben geen website.

  • Nierstein – Heidelberg (etappe 8)
    Het natuurgebied Kühkopf (tussen Erfelden en Stockstadt am Rhein, pag. 126) is (of was) ondergelopen. Vraag ter plaatse of dat nog zo is en volg in dat geval van het fietspad langs de weg naar Stockstadt.