De oorspronkelijke tracks zijn gemaakt door Nico Kaaijk, waarvoor heel veel dank!
Latere veranderingen ivm wijziging van de route zijn door mij gemaakt.

Eventuele wijzigingen in de route die onder Aanvullingen vermeld staan worden waar mogelijk meteen doorgevoerd in de GPS tracks.

Alle tracks worden gedownload als zip-file. De meeste computers pakken die automatisch uit; bij oudere computers moet je dat zelf doen. Daarvoor moet zip-software op je computer staan.
Voor een ouder model Garmin dan moet je de track nog wel opknippen in max. 20 deeltracks van elk max. 500 waypoints. Met de recente modellen van Garmin is dit niet meer nodig. Voor een Mio moet je de track opknippen in stukken van max. 100 km. Klik hier om te lezen hoe je dat doet.

Klik hier voor enkele vragen en tips over GPS.

Nieuwste tracks (2016): Amsterdam - Rome via Garmisch-Partenkirchen
Deze tracks horen bij de nieuwste drukken van deel 1 (4e druk, 2016), deel 2 (4e druk, 2016) en deel 3 (2e druk, 2015). Zoek je de tracks voor vorige drukken van deel 1 en 2, klik dan hier.

Er zijn vier bundels beschikbaar omdat door het eenrichtingsverkeer de heen- en terugweg soms verschilt en omdat er ook bundels zijn gemaakt speciaal voor de racefiets. In elk van deze vier bundels zitten de tracks van de hoofdroute, de Venetië-route, de Gardameer-route, de Toscane-route en de route via Florence en Assisi. Wil je naast de hoofdroute een van de andere routes volgen dan moet je zelf even de tracks aan elkaar lassen. Op de overzichtskaart kunt je zien hoe de routes lopen.
Er zijn ook bundels voor het rondje Midden-Italië (met de klok mee of er tegenin). Verder is er nog een bestand met alle campings en een bundel met alle varianten plus een paar extra routes.

Download tracks richting Rome (2016)

Download tracks richting Amsterdam (2016)

Download asfalttracks richting Rome (2016)

Download asfalttracks richting A'dam (2016)

Deze asfalttracks wijken soms af van de boekjes, omdat de meeste onverharde wegen vermeden zijn. Niet alle onverharde wegen konden vermeden worden; soms is de asfaltweg echt te druk.

Download rondje Midden-Italië
(met de klok mee)
(Florence – Assisi – Rome – Siena – Florence)

Download rondje Midden-Italië
(tegen de klok in)
(Florence – Siena – Rome – Assisi – Florence)

Voor dit rondje is een aparte asfalttrack niet nodig. In de bundel zitten ook alle varianten en extra routes die je in Midden-Italië nodig zou kunnen hebben.

Alle campings als interessepunt (2016)
Als achter de campingnaam (mini) staat is het een minicamping.
Het is dan aan te bevelen vooraf te bellen om te vragen of er plaats is.

Varianten en extra routes (2016)
Voor deel 1:
– Asfaltroute in etappe 4-5**
– Asfaltvarianten in etappes 1, 12 en 14*
– Van/naar station Roermond**

Voor deel 2:
– Extra sportieve variant
(met mer en hogere Alpenpassen)
– Lichte variant langs de Reschensee*
– Lichte variant Meran – Auer*
– Van/naar station Venézia Mestre**


Voor deel 3:
– Asfaltvariant in etappe 27*
– Variant via Pitigliano*
– Lichtere variant Florence – Assisi*
– Doorsteek Hoofdroute - Lago di Bracciano*
– Van/naar station Firenze S.M.N.
– Van/naar station Roma Termini**
– Van/naar station Roma Trastevere
(voor trein naar vliegveld Fiumicino)
– Van/naar vliegveld Ciampino

** Deze routes staan op de kaartjes in de gidsen en er is een navigatietekst opgenomen.
** Deze routes staan op de kaartjes in de gidsen, maar er is geen navigatietekst opgenomen.
De overige routes komen in de gidsen niet voor.

Als je deze varianten en extra routes wilt gebruiken moet je ze zelf even inlassen in de lange tracks. Klik hier om te zien hoe je dat met BaseCamp doet.


Tracks voor oude route (2015): Amsterdam - Rome via Bregenz
Deze tracks horen bij de vorige drukken van deel 1 (3e druk, 2011) en deel 2 (3e druk, 2014), maar bij de nieuwste druk van deel 3 (2e druk, 2015).

Download tracks richting Rome (2015)

Download tracks richting Amsterdam (2015)

Download asfalttracks richting Rome (2015)

Download asfalttracks richting A'dam (2015)

Deze asfalttracks wijken soms af van de boekjes, omdat de meeste onverharde wegen vermeden zijn. Niet alle onverharde wegen konden vermeden worden; soms is de asfaltweg echt te druk.

Download rondje Midden-Italië
(met de klok mee)
(Florence – Assisi – Rome – Siena – Florence)

Download rondje Midden-Italië
(tegen de klok in)
(Florence – Siena – Rome – Assisi – Florence)

Voor dit rondje is een aparte asfalttrack niet nodig. In de bundel zitten ook alle varianten en extra routes die je in Midden-Italië nodig zou kunnen hebben.

Alle campings als interessepunt (2015)
Als achter de campingnaam (mini) staat is het een minicamping.
Het is dan aan te bevelen vooraf te bellen om te vragen of er plaats is.

Varianten en extra routes (2015)
Voor deel 1:
– Asfaltroutes in etappe 1 en 4-5**
– Uitzichtvariant in etappe 13-14*

Voor deel 2:
– Variant via Silvrettapas
– Lichte variant Meran – Auer*
– Van en naar het Gardameer
– Afsteekroute Venetië – Ravenna


Voor deel 3:
– Van en naar station Firenze S.M.N.
– Lichtere variant Florence – Assisi*
– Variant via Pitigliano*
– Van en naar station Roma Termini**
– Naar station Roma Trastevere
(voor trein naar vliegveld Fiumicino)
– Naar vliegveld Ciampino

** Deze routes staan op de kaartjes in de gidsen en er is een navigatietekst opgenomen.
** Deze routes staan op de kaartjes in de gidsen, maar er is geen navigatietekst opgenomen.
De overige routes komen in de gidsen niet voor.

Als je deze varianten en extra routes wilt gebruiken moet je ze zelf even inlassen in de lange tracks. Klik hier om te zien hoe je dat met BaseCamp doet.


TIP: kijk - ook al fiets je met GPS - toch even de navigatietekst in de gidsen door!
De navigatietekst waarschuwt je voor hellingen en eventuele gevaarlijke punten in de route, iets wat een GPS track niet kan. In de nieuwste drukken van alle drie gidsen zijn de waarschuwingen voor mogelijke gevaren rood en vet gedrukt, zodat ze bij doorbladeren meteen opvallen. In de oudere drukken is dat nog niet gedaan.

Hulp bij GPS-problemen
Ik ben zelf geen GPS-expert. De meest voor de hand liggende instanties om je te helpen met vragen rond GPS zijn de winkel waar je de GPS-ontvanger gekocht heeft of de producent van het apparaat. Je kunt ook een GPS cursus volgen (zie volgende alinea) of je licht opsteken bij onderstaande sites over GPS:
forum.gps.nl
forum.gps-expert.nl
forums.garmin.com/forum.php (Engelstalig)
www.gpsopdefiets.nl

Cursussen GPS
Er bestaat een cursus navigeren met de smartphone (zowel voor iPhone als Android). De cursus wordt gegeven bij reisfiets-speciaalzaken in Amsterdam, Rotterdam en Utrecht of tegen meerprijs bij jou thuis.
Er is eveneens een cursus navigeren met de GPS-ontvanger. De cursus wordt op verschillende lokaties in Nederland gegeven. Deze locaties zijn in de meeste gevallen goed per openbaar vervoer te bereiken. Op de site van deze cursus is ook het boek 'GPS-wijzer' te bestellen. Dit boek van Foeke Jan Reitsma (verre familie) en Joost Verbeek is zowel voor beginners als gevorderden van nut.

Antwoord op een paar eenvoudige vragen
Omdat ik zelf met een Garmin en diens software BaseCamp werk en geen GPS-expert ben zijn een aantal antwoorden op deze apparaat-en-software combinatie gericht.

Navigeren met GPS-ontvanger of met smartphone?
En met welke dan?


Tips voor het werken met GPS

Welke digitale kaart?

Hoeveel opslagcapaciteit is nodig?

Hoe bewerk je de tracks in Garmin's BaseCamp?

Hoe laad ik de tracks in de GPS-ontvanger?

De tracks lijken niet overeen te komen met de route in de boekjes.

Kun je de route in Google bekijken?

Navigeren met GPS-ontvanger of met smartphone? En met welke dan?

Voordelen van een GPS-ontvanger boven een smartphone zijn:
Batterijen gaan langer mee.
– Apparaat is schok- en regenproef.
– Bij de duurdere modellen is het scherm bij felle zon beter af te lezen dan bij een smartphone.
Nadelen zijn:
– Een GPS-apparaat is een flinke aanschaf, terwijl de meeste mensen al een smartphone bezitten.
– Je zit vast aan de software van de fabrikant.
– Meestal is een computer nodig om digitale kaarten en routes te beheren.
– Alleen de duurdere modellen hebben een aanraakscherm.

Voordelen van een smartphone zijn boven een GPS-ontvanger zijn:

– Door het aanraakscherm, dat bovendien groter is dan dat van een GPS-ontvanger, is de gebruiksvriendelijkheid groter.
– Kaarten en routes zijn direct op de smartphone te laden. Wanneer je dit voor vertrek doet, of onderweg met een wifi verbinding, is in het buitenland geen dure internetverbinding nodig.
– Ruime keuze aan navigatie-apps voor slechte enkele euro's. Bovendien zijn de kaarten wereldwijd gratis! Goede apps zijn OsmAnd+ (voor Android) en Pocket Earth Pro (voor iPhone). Van beide apps bestaan gratis versies, maar die hebben enkele beperkingen. Schaf dus voor enkele euro's de betaalde versie aan.
Nadelen zijn:
– Batterijen zijn eerder leeg. Maar er bestaan oplossingen om ze al fietsend bij te laden met een accupack en/of een naafdynamo.
– Apparaat is kwetsbaarder voor schokken en regen. Daarom is een water- en schokbestendige behuizing nodig.

Let bij aanschaf van een GPS-ontvanger op de volgende zaken:
– robuust en waterdicht model
– helder scherm, ook bij zonlicht (de modellen met aanraakscherm voldoen op dit punt meestal minder)
– lange batterijduur
– geheugen voor tenminste 10.000 trackpunten
– goede kaartondersteuning (bv. City Navigator Europe)
Let op: sommige apparaten (o.a Mio, Tease en de Edge-serie van Garmin) herberekenen de tracks tot een eigen route, die afhankelijk van onder meer de geïnstalleerde kaart kan afwijken van de oorspronkelijke track. Zo'n apparaat is dus af te raden!

Op www.gpsopdefiets.nl worden verschillende modellen met elkaar vergeleken.

Let bij aanschaf van een smartphone om mee te navigeren op de volgende zaken:
– kwaliteit van de ingebouwde GPS-ontvanger
– helder scherm, ook bij zonlicht
– voldoende snelheid
– kies bij voorkeur een smartphone waarvoor een schok- en weerbestendige behuizing op de markt is.
Alle iPhone modellen voldoen goed als navigatie-instrument. Navigeren met een iPad is af te raden: het grote scherm gebruikt teveel energie. Iets minder geldt dit ook voor de iPad-mini.
Van de Android smartphones voldoen in elk geval de topmodellen van de bekende merken.

Een paar tips voor het werken met GPS
– Neem tijdens de fietstocht een set opgeladen reservebatterijen mee.
– Om prettig te fietsen met de GPS tracks is een goede digitale wegenkaart handig.

Welke digitale kaart?
Navigeer je met de smartphone dan kun je vanuit de app heel makkelijk de gratis fietskaarten van OpenFietsMap downloaden. Doe dit thuis al; dan kost het je geen dataverkeer. Deze kaarten zijn gebaseerd op de geodata van OpenStreetMap en tonen veel voor fietsers relevante informatie, zoals bijvoorbeeld fietsenzaken.
Navigeer je met een GPS-ontvanger, dan kun je eveneens deze kaarten van OpenFietsMap gebruiken. De bij sommige GPS-ointvangers meegeleverde City Navigator Europe kaart voldoet wel voor het volgen van de route en de algemene oriëntatie, maar toont minder vrijliggende fietspaden. De tracks die je van deze site kunt downloaden zijn getekend op kaarten van OpenFietsMap. Het kan zijn dat een GPS-ontvanger de track een beetje verandert als je een andere kaart geladen hebt.

Hoeveel opslagcapaciteit is nodig?
Bij Garmin is het gebruikelijk dat de tracks worden opgeslagen in het interne geheugen en de kaarten op de micro-SD. Dus de omvang van de micro-SD wordt voornamelijk bepaald door het aantal mee te nemen kaarten. Ik zou een flinke opslagcapaciteit kiezen, bijvoorbeeld 4 Gb. Dan zit je zeker goed en kun je nog wat andere zaken opslaan.

Hoe bewerk je de tracks in Garmin's BaseCamp?
BaseCamp kun je gratis downloaden van de site van Garmin, ook als je geen Garmin toestel hebt.
Zie voor tips & tricks voor BaseCamp ook www.openfietsmap.nl/tips-tricks/basecamp-nl.
Wil je andere software gebruiken, dan heb je misschien iets aan deze sites.
Je kunt in BaseCamp tracks opknippen in stukken, tracks aan elkaar knopen of de richting omdraaien. Zo kun je dus een variant van de route inlassen in je track.

Importeren en exporteren
In alle gevallen begin je met importeren van de te bewerken tracks: kies in het menu Bestand de optie Importeren. Klik daarna in het veld "Op mijn computer" meteen op Mijn verzameling; anders blijven tracks en POI's die je gewist hebt gewoon in de verzameling staan.
– Selecteer daarna in het veld "Mijn verzameling" de track die je wilt bewerken door daarop te dubbelklikken. Je kunt ook in de kaart dubbelklikken op de track die je wilt bewerken.
– Je kunt je werk bewaren door in het menu Bestand de optie Exporteren te kiezen. Je kunt zo de hele verzameling bewaren of alleen geselecteerde items.

De richting van de track omdraaien
– Selecteer de track die je wilt omdraaien. Er verschijnt een venster met de gegevens van de track.
– Klik op de knop met het tandwieltje (linksonder in het venster) en kies Spoor omkeren.

Tracks splitsen
– Selecteer het punt waar je de track wilt splitsen. Dit kan door op de kaart op het gewenste punt van de track te dubbelklikken of door in het venster met trackgegevens op de juiste regel te klikken.
– Klik op de knop met het tandwieltje (linksonder in het venster) en kies Op geselecteerde punt splitsen. De track wordt gesplitst in twee delen. Eén deel houdt de oorspronkelijke naam; het andere deel krijgt 001 achter de oorspronkelijke naam.
– Wanneer je één van beide nieuwe deeltracks niet nodig hebt, dan kun je die wissen door de naam van de track te selecteren in het veld "Mijn verzameling" en op delete te drukken.

Tracks samenvoegen
– Selecteer op de kaart het eindpunt van de eerste en het beginpunt van de tweede track die je met elkaar wilt verbinden. Je doet dit door een rechthoek over de kaart te slepen waarin beide punten te zien zijn.
– Kies in het menu Wijzig de optie Sporen samenvoegen.
– Het kan gebeuren dat niet de twee uiteinden die vlak bij elkaar liggen verbonden worden, maar de beide andere uiteinden. Kies in dat geval in het menu Wijzig "Maak ongedaan", draai van beide sporen de richting om en verbind ze opnieuw. Mijn ervaring is dat het dan wel goed gaat. Niet vergeten daarna de richting opnieuw om te draaien!

Hoe laad ik de tracks in mijn GPS-ontvanger?
– De GPS-tracks worden gedownload in de vorm van een zip-file. Nieuwere computers herkennen die meestal meteen en pakken hem automatisch voor je uit. Doet je computer dat niet, dan moet je de zip-file eerst "uitpakken" om de gpx-bestanden te krijgen die je in je GPS-apparaat kunt laden. Hiervoor moet zip-software op je computer geïnstalleerd zijn.
– Wil je de tracks gebruiken op een ouder model Garmin dan moet je de track opdelen in maximaal 20 stukken van maximaal 500 waypoints. Voor een Mio moet je de track opdelen in stukken van maximaal 100 km. Hierboven kun je onder "Tracks splitsen" lezen hoe je dat kunt doen.
– Koppel daarna je GPS-ontvanger aan je computer.
– Werk je met BaseCamp, dan kun je je hele verzameling op de GPS-ontvanger laden door in het menu Ovedracht "Mijn verzameling naar toestel verzenden" te kiezen.
– Werk je met Mapsource, klik dan op de knop "Overdragen", vink "Tracks" aan en klik vervolgens op "Verzenden naar apparaat".
TIP: geef de tracks voor je ze op je GPS-ontvanger zet een kortere naam, bijvoorbeeld track 1, track 2 enz. Het scherm van je GPS-ontvanger is vermoedelijk te klein om de huidige lange namen (nodig om de verschillende routes van elkaar te onderscheiden) te kunnen vertonen.

De tracks lijken niet overeen te komen met de route in de boekjes.
Je kunt alleen de tracks downloaden die de route weergeven zoals die in de nieuwste gidsen staat (4e druk deel 1, 4e druk deel 2, 2e druk deel 3, dus via Garmisch-Partenkirchen) of zoals die in 2015 was (3e druk deel 1, 3e druk deel 2, 2e druk deel 3, dus via Bregenz). Van oudere drukken heb ik de bijbehorende GPS-tracks niet meer.

Kun je de route in Google Maps bekijken?
Niet in Google Maps, daarvoor is de route te lang. Het kan wel in Google Earth, als je dit gratis programma gedownlaod hebt.